SZYBKI KONTAKT: 62 766 60 32 / biuro@kosmoprof.pl
Świat jest w stanie „permanentnego kryzysu”. Wyzwania nadchodzą co chwilę i ze wszystkich stron. Od jednej katastrofy globalnej – do drugiej. To pandemia, wojna, to skrajne podziały polityczne, to kryzysy związane z kosztami życia (inflacja) i wreszcie coraz bardziej odczuwalne i zauważalne skutki zmian klimatycznych.
Ale tak jest przez całe tysiąclecia. Jak teraz będą na to reagować ludzie i firmy?
Najważniejsze to PRZETRWAĆ
Ludzie chcą to wszystko przetrzymać i będą się – zdaniem ekspertów – dostosowywać, przypuszczalnie reagując na 4 sposoby:
JESTEM WIERZĄCY – czyli w coś wierzę, czemuś lub komuś ufam
W niestabilnym świecie ludzie szukają bezpieczeństwa. Dać im je mogą miejsca, do których czują, że należą. W efekcie marki nowej generacji będą budowane najpierw jako społeczności, w których dopiero później nastąpi przekształcanie w lojalność wobec marki i uczestnictwo w niej.
Aby to stało się możliwe potrzebne staną się trzy wątki:
Dla zbudowania tych trzech rzeczy potrzebne będą nowe technologie, które dla Klientów wcale nie są najciekawsze. Dla nich najważniejsze są korzyści i na tym nowe marki będą się skupiać.
Wracając do głównych wątków:
Najpierw samo stworzenie społeczności i jej rozwijanie. Facebook, instagram – to już będzie za mało. Następnie tokenizacja. Token to urządzenie elekroniczne, które do niedawna pozwalało m.in. na inne metody płatności. Token może być też sposobem identyfikowania, przechowywania kart lojalnościowych i innych informacji. Dostęp do danej społeczności będzie tylko dla posiadaczy tokenów.
Co jeszcze nastąpi? Już pojawia się Web3 czyli następna generacja World Wide Web, czyli stron internetowych. W odróżnieniu do tradycyjnych, które zazwyczaj zawierają informacje na określony temat w postaci tekstu i obrazów, Web 3.0 ma łączyć dane z wielu źródeł, co umożliwi tym samym ich rekombinację w nowy i ekscytujący sposób.
Jaki jest cel takich zmian? Mają one zapewnić nowym markom znacznie bardziej bezpośredni kontakt z klientami i wpływ na ich społeczność. Wokół czego mogą tworzyć się takie społeczności? Np.: Kolekcjonerstwo – zbieranie sztuki cyfrowej, autografy, karty kolekcjonerskie
TAK, JAK BYŁO
Najważniejsza jest jednak przyszłość, ale trzeba też będzie się odnieść do tego, co już jest. Może – zamiast ciągle ulepszać to, co już istnieje – trzeba całkowicie od nowa wyobrazić sobie pracę swojej firmy? Może potrzebne jest zupełnie nowe podejście?
KREATYWNOŚĆ to następne pole zmian.
Sztuczna inteligencja staje się drugim pilotem ludzi w zakresie kreatywności.
Do tej pory sieci neuronowe i sztuczną inteligencję (AI) wykorzystywano głównie w przedsiębiorstwach do automatyzacji procesów lub usług dla ludzi. Teraz to wszystko się zmieni, ponieważ sieci neuronowe są nagle szeroko dostępne, aby pomóc każdemu w tworzeniu języka, obrazów i muzyki. AI w rękach ludzi będzie drugim awiatorem ich kreatywności.
Sieć neuronowa – biologiczna ( w mózgu), czy też sztuczna – składa się z dużej liczby prostych elementów – neuronów – które otrzymują i wysyłają sygnały między sobą. Neurony to bardzo proste jednostki przetwarzające informacje, składające się z ciała komórki i przewodów, które łączą neurony między sobą. Tutaj – przy okazji – pojawi się problem, który zawsze występuje przy nowych technologiach. To problem etyki, praw autorskich
Najważniejsze jest jednak poznanie i wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji
Światu doskwiera coraz bardziej kryzys tożsamości cyfrowej, który wymaga odpowiedzi. Może być nią hasło: PODPISANE, ZAPIECZĘTOWANE, DOSTARCZONE.
Mamy dość wykorzystywania (i niewłaściwego używania) danych osobowych. Już od dawna wymaga to zmian, ale może skończyć się na tym, że tylko kontrola może wkrótce przejść z rąk do rąk: kto inny i w inny sposób się tym zajmie.
Pomysłem mają być Cyfrowe portfele z tokenami, które utrudnią dostęp do ludzi. Mają one pozwolić nam zachowanie własnych danych. Będziemy mogli sami podejmować decyzje o tym, co dokładnie udostępniamy i na jak długo udzielamy wglądu do tego.
To świetna wiadomość nie tylko dla użytkowników internetu, ale też i dla marek. W miarę wycofywania plików cookie dane, których dostarczyły, nie zostaną pominięte i nie znikną, a informacje, które ludzie zdecydują się przekazać, będą jeszcze bardziej wartościowe. Będą dokładne i udostępniane dobrowolnie, co zapewni bardzo potrzebny wzrost współczynników konwersji.
Trzeba będzie jednak do tych portfeli cyfrowych zbudować zaufanie klientów, co może być wyzwaniem, ale warto stawić mu czoła. Technologia istnieje i działa. Chociaż jest to dopiero początek, firmy mogą przyspieszyć adopcję na kilka sposobów.
PODSUMOWANIE
Wszystko to zapowiada zmiany w kontroli i władzy (nowi gracze), a te doprowadzą do nowego obrazu postępu. Nowa dynamika władzy zapewni firmom niesamowite możliwości rozwijania relacji z klientami. Jak nigdy dotąd. Obecnie lojalność wobec marek i uczestnictwo w nich znajdują się w punkcie zwrotnym, a kreatywność na granicy nieograniczonych możliwości.
Czeka nas wiele dość niezwykłych zmian i bądźmy na nie przygotowani, a niektóre zacznijmy już robić sami np.: budowanie społeczności naszych klientów, czy zrewidowanie stosunku do tego, co już jest: doskonalimy to, czy zmieniamy?